.. :: 293 :: ..

طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست

.. :: 293 :: ..

طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست

تقوا و درمان بیماری ها

این مطلب قبلاً به اثبات رسیده است که اخلاق زشت، مانند: حسد، کینه، انتقام جویی، عیب جویی، خشم، تعصب، طمع، خودبینی،‌ تکبر، ترس، بی ارادگی، وسوسه، و امثال اینها، بیماری های نفسانی هستند. نفوس این افراد نه به مجاز بلکه حقیقتاً بیمار است.

 

این مطلب نیز در علوم به اثبات رسیده که بین نفس و تن آدمی نه تنها ارتباط و اتصال محکمی برقرار است بلکه متحد می باشند و به واسطه همین ارتباط و اتصال، در یکدیگر تاثیر و تاثر دارند. بیماری های جسمانی، نفس را ناراحت و پریشان می سازند و برعکس بیمارهای نفسانی در جسم و اعصاب  انسان تاثیر کامل می گذارند. بسیاری از بیماریهای روانی و ضعـف اعصابهــا در اخلاق زشت بــوجود می آید. حتی منشأ بعضی از امراض جسمانی مانند زخم و تورم معده و روده، سوء هاضمه و ترش کردن غذا، سردرد و دل درد، نیز ممکن است معلول پاره ای از اخلاق زشت مانند حسد، کینه توزی، طمع، خود خواهی و بلند پروازی باشد. کاملاً مشهود است که اعتیادات مضر و افراط در شهوترانی چه امراض خطرناکی را به وجود می آورند و چنانچه قبلاً گذشت تنها داروی شفا بخش امراض نفسانی تقوا است. بنابراین می توان گفت که تقوا در درمان بیماری های جسمانی و روانی انسان و بهداشت و سلامت او تاثیر بسزایی دارد.

 

حضرت علی علیه السلام درباره تقوا می فرماید : تقوا درمان بیماری های اجسام شما و اصلاح کننده فساد قلوب شما و پاک کننده آلودگی های نفوس شما است.

 

نهج البلاغه ، خطبه 198

 

 

گزیده کتاب ارزشمند خودسازی ، تزکیه و تهذیب نفس

حضرت آیت آلله ابراهیم امینی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد