.. :: 293 :: ..

طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست

.. :: 293 :: ..

طاعت آن نیست که بر خاک نهی پیشانی صدق پیش آر که اخلاص به پیشانی نیست

تقوا هدف تشریع احکام

تقوا در اسلام به عنوان یک ارزش اصیل اخلاقی و هدف تشریع احکام معرفی شده است. از باب نمونه:

 

خدا در قرآن می فرمایید: ای مردم! پروردگارتان را که شما و کسانی را که قبل از شما بوده اند آفریده عبادت کنید شاید با تقوا شوید1.

 

و می فرماید: روزه بر شما واجب شده چنانچه بر کسانیکه قبل از شما به خدا می رسد بوده اند نیز واجب بود، شاید باتقوا شوید2.

و می فرماید:‌ گوشت و خون قربانی ها به خدا نمی رسد لیکن تقوای شما به خدا می رسد3.

 

و می فرماید:‌ و برای آخرت زاد و توشه بر دارید و بهترین توشه ها تقواست4.

 

چنانکه ملاحظه می فرمایید هدف تشریع بعضی عبادتها، بلکه اصل عبادت این بوده که مردم با انجام آن اعمال با تقوا شوند. بلکه تقوا در نظر اسلام آنقدر اهمیت دارد که به عنوان ملاک قبول سایر اعمال معرفی شده است، بطوریکه عمل بدون تقوا مردود و بدون فایده می باشد.

 

در قرآن می فرماید: خدا ( عملهای نیک را ) فقط از متقین قبول می کند5.

 

1.     رسول خدا صلی الله علیه و آله به ابوذر فرمود: در تحصیل تقوا بیشتر از خود عمل، کوشش کن، زیرا هیچ عملی که با تقوا باشد کوچک نیست، و چگونه کوچک شمره می شود چیزی که مورد قبول خدا واقع شده است. در صورتیکه قرآن می فرماید: خدا فقط از متقین قبول می کند6.

 

2.     حضرت صادق علیه السلام فرمود: گریه های آنها تو را فریب ندهد، زیرا تقوا فقط در قلب است7.

 

چنانکه ملاحظه فرمودید، تقوا در قرآن و احادیث به عنوان یک ارزش اصیل و بهترین توشه آخرت و مهمتیرن داروی شفا بخش بیماری های قلبی و  بزگترین وسیله تزکیه و تذهیب نفس معرفی شده است. در اهمیت آن همین بس که هدف تشریع و جعل احکام  قوانین شرع قرار گرفته است.

 

 

1. بقره / 21.

2. بقره / 183.

3. حج / 38.

4. بقره / 197.

5. مائده / 27.

6. بحارالانوار ، ج 77 ، ص 89.

7. بحارالانوار ، ج 70 ، ص 286.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد